Сьогодні, 27 квітня 2023 року, на базі Університету Григорія Сковороди в Переяславі відбулася VІ Міжнародна науково-практична конференція «Інноваційні технології в дошкільній освіті – 2023», започаткована кафедрою психології і педагогіки дошкільної освіти факультету історичної і соціально-психологічної освіти спільно з низкою партнерів-співорганізаторів, з якими укладені угоди щодо співпраці в науковій діяльності.
Робота конференції передбачала обговорення актуальних питань розробки та впровадження інноваційних технологій розвитку, виховання і навчання в системі дошкільної освіти в контексті сучасних суспільних трансформацій, презентацію доробку передових технологій та виокремлення сучасних тенденцій у реалізації інноваційних технологій у дошкільній освіті на всіх її рівнях.
Учасників конференції привітали ректор Університету Григорія Сковороди в Переяславі, доктор історичних наук, професор Віталій Коцур, головний фахівець відділу дошкільної освіти Міністерства освіти і науки України Олена Швачова та завідувачка кафедри психології і педагогіки дошкільної освіти, доктор психологічних наук, професорка Лариса Калмикова. У вітальному слові було зауважено на потребі пошуку інноваційних технологій у дошкільній освіті на сучасному поступі реформування та трансформації української освітньої системи у контексті світового освітнього простору дошкілля.
Безпосередньо на пленарному засіданні було обговорено актуальні проблеми дошкільної освіти в умовах її реформування і модернізації, результати фундаментальних та прикладних досліджень у сфері виховання, навчання і розвитку дітей дошкільного віку, нагальні питання якісного кадрового забезпечення, інтеграції міжнародного досвіду в українську систему дошкілля, забезпечення наступності і перспективності між дошкільною освітою як першим складником та початковою освітою. З доповідями, у яких розкривалися різні аспекти інноваційних технологій у дошкільній освіті виступили як українські, так і зарубіжні науковці та практики. Приміром матеріали презентували доктор педагогічних наук, професор, головний науковий співробітник лабораторії дошкільної освіти і виховання, Інституту проблем виховання НАПН України (Україна) Ірина Луценко; Ph.D. (Early Childhood Education), Professor, Department of Child Education, The Hashemite University, Zarqa (Jordan) Fathi Mahmoud Saleh Ihmeideh; DSc. in Pedagogy, Professor, Coordinator of the Research Group for the translation, study and interpretation of the works of representatives of cultural -historical theory (NUTHIC), Federal University of Fluminense, Niteroi (Brazil) Zoia Riberio Prestes; доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри дошкільної освіти Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського, керівник Вінницької філії Українського Центру психології безпеки (Україна) Катерина Крутій; доктор філософських наук, доцент, декан факультету дошкільної освіти та музичного мистецтва, КЗВО «Луцький педагогічний коледж» Волинської обласної ради (Україна) Наталія Іванова; доцент кафедри початкового навчання факультету педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка, Заслужений учитель України, Герой України Тамара Прошкуратова і методист факультету педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка (Україна) Аліна Пархоменко; Prof., DrSc., Director of the Roma Research Centre, University of Silesia, Katowice (Poland) Hristo Kyuchukov; доктор педагогічних наук, доцент Державного закладу «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського» (Україна), керівник навчально-наукового центру розвитку особистості майбутнього фахівця «AlLoRa» Олена Монке; доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри дошкільної та початкової освіти, декан педагогічного факультету Ізмаїльського державного гуманітарного університету (Україна) Надія Кічук; науковий співробітник відділу наукового дослідження та впровадження засобів навчання в безпечний освітній простір Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти» (Україна) Олена Низковська; доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри педагогіки дошкільної, початкової освіти та освітнього менеджменту Мукачівського державного університету (Україна) Тамара Бондар; доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри дошкільної освіти Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка (Україна) Олена Гнізділова і асистент кафедри дошкільної освіти Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка (Україна) Юлія Дубовик; доктор психологічних наук, професор, завідувач кафедри загальної та вікової психології Криворізького державного педагогічного університету (Україна) Наталя Токарева і кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри англійської мови з методикою викладання Криворізького державного педагогічного університету (Україна), директор освітнього центру «Інтерклас», віце-президент TESOL-Ukraine Марина Цегельська; вчитель-методист, вчитель початкових класів вищої категорії, Ямпільського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І -ІІІ ступенів –дошкільний навчальний заклад» Лиманської міської ради (Україна), Відмінник освіти Олена Войтенко; доктор педагогічних наук, професор, експерт з дошкільної освіти (Україна) Наталія Гавриш; доктор педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри дошкільної освіти та педагогічних інновацій, Житомирський державний університет імені Івана Франка (Україна) Іван Коновальчук; доктор психологічних наук, професор, професор кафедри психології та кафедри психології і педагогіки дошкільної освіти нашого університету Ірина Волженцева.
За повідомленням організаторів, з-поміж інших були розкриті такі актуальні теми сучасної дошкільної освіти:
- Якість мети освітньої діяльності закладу дошкільної освіти як чинник надання якісної освітньої послуги;
- Інновації в українському дошкіллі: модернізація, інтенсифікація чи інтеграція?
- Безпека та формування усвідомленого ризику в дошкільників як пріоритетне завдання дорослих в Україні;
- Різні способи інтеграції розвивальних цифрових медіа і технологій в освіту дітей дошкільного віку;
- Безпечне середовище в закладах освіти – відповідь на виклики воєнного стану;
- Інноваційні підходи до створення інклюзивного, безпечного освітнього середовища закладу дошкільної освіти;
- Оптимізація освітнього процесу в ЗДО на основі використання багатофункціональних дидактичних засобів;
- Дитяче спілкування у процесі дистанційного навчання під час пандемії;
- Тюркські діти та теорія розуму рідною мовою – освітні перспективи;
- Інтегроване використання інноваційних технологій у формуванні навички письма та його передумов опанування дітьми старшого дошкільного віку;
- Розвивальний ресурс метакогнітивних схем у системі навчання англійської мови дітей дошкільного віку;
- Інтеграція математики з іншими навчальними дисциплінами як засіб формування в дітей дошкільного і молодшого шкільного віку цілісної картини світу;
- Реалізація авторської технології поглиблення уявлень дітей дошкільного віку про професії;
- Перспективи та наступність у формуванні екологічної свідомості дошкільників та молодших школярів та інші.
У ході роботи конференції як на пленарному засіданні, так і на секційних засіданнях, де результатами своїх розвідок ділилися науковці і практики дошкілля, близько трьох сотень її учасників ґрунтовно обговорили питання інноваційних технологій у дошкільній освіті, врахували сучасні підходи до розвитку, виховання і навчання дітей дошкільного віку, проаналізували передові педагогічні здобутки зарубіжжя, обмінялися досвідом, ідеями, висновками та прийняли відповідні рішення, які ви можете віднайти в резолюції конференції і які стосуються вирішення кола окреслених питань, що мають стати пріоритетними завданнями дошкільного сегменту освітньої політики держави.
Конференція схвалила такі рішення:
- підтримувати тісні планетарні зв’язки з університетами-партнерами організовуючи академічну мобільність, спільні наукові й освітні проєкти щодо реалізації актуальних питань дошкільної освіти;
- продовжувати вивчення світового досвіду дошкільної освіти та імплементувати його кращі взірці у вітчизняну освітню систему, реалізуючи таким чином завдання інтеграції України в міжнародний освітній простір;
- продовжувати тісну співпрацю з науковими установами України, які у своєму складі мають відповідні структурні підрозділи, що займаються дослідженням різних аспектів дошкільної освіти (Інститут проблем виховання НАПН України, Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, Інститут обдарованої дитини НАПН України та ін.);
- посилити спільну міжнародну діяльність між факультетами і кафедрами закладів вищої освіти, які беруть участь у підготовці фахівців зі спеціальності 012 Дошкільна освіта; здійснювати систематичне проведення гостьових лекцій, круглих столів, конференцій, тематичних педагогічних читань та інших форм роботи, забезпечуючи збалансованість структури вищої освіти відповідно до запитів дошкілля українського суспільства та суспільств інших країн;
- підвищувати якість професійної підготовки майбутніх фахівців дошкільної освіти, дотримуючись положень професійних стандартів «Керівник (директор) закладу дошкільної освіти» та «Вихователь закладу дошкільної освіти», що затверджені Міністерством економіки України (накази № 620-21 і № 755-21) й оприлюднені на сайті МОН, та положень Болонської системи;
- активізувати наукову співпрацю з колегами інших країн і вітчизняними колегами з метою популяризації досвіду кращих елементів передового педагогічного досвіду організації освітнього процесу та результатів базових (експериментальних) закладів дошкільної освіти щодо інноваційних технологій дошкільної освіти;
- спрямовувати змістове наповнення та практичні розробки інноваційних технологій дошкільної освіти щодо сучасних світових тенденцій та ідей Нової української школи задля органічного забезпечення наступності між дошкільною та початковою освітою в умовах шкільної реформи;
- актуалізувати дослідження щодо вивчення нагальних питань сьогоденного дошкілля та розміщення практичних матеріалів на сайті Міністерства освіти і науки України – рубрика «Сучасне дошкілля під крилами захисту»;
- посилити просвітницько-інформаційну кампанію серед дорослого населення щодо особливостей розвитку, виховання і навчання дошкільників з метою набуття нового досвіду, пошуку ефективних шляхів вирішення та подолання труднощів у роботі з дітьми та батьками в умовах воєнного стану в Україні;
- імплементувати в освітній процес засадничі положення законопроєкту № 8030 «Про дошкільну освіту» (від 21.03.2023).
Наостанок організатори дякують партнернерам-співорганізаторам, зокрема Державній науковій установі «Інститут модернізації змісту освіти» (відділ наукового та навчально-методичного забезпечення змісту дошкільної та початкової освіти в НУШ), Державній установі «Український інститут розвитку освіти» (відділення дошкільної та початкової освіти), Інституту проблем виховання НАПН України (лабораторія дошкільної освіти і виховання), Інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України (лабораторія психології дошкільника), Інституту обдарованої дитини НАПН України, Національному педагогічному університету імені М. П. Драгоманова, Лієпайському університету (Латвія), Університету Докуз Ейлюль (Туреччина), Університету в Гданську (Республіка Польща), а також усім учасникам зібрання та висловлюють сподівання на подальшу співпрацю.
Пресцентр кафедри психології і педагогіки дошкільної освіти