Спільно проти насильства: колонка психолога Леоніда Ніколаєва до Міжнародного дня на підтримку жертв тортур

Соціально-психологічний факультет > Новини факультету > Спільно проти насильства: колонка психолога Леоніда Ніколаєва до Міжнародного дня на підтримку жертв тортур

26 червня 1987 року набула чинності одна з ключових ініціатив охорони прав та гідності людини – Конвенція проти жорстоких тортур. Саме 26 червня було вирішено відзначати Міжнародний день на підтримку жертв тортур, який Генеральна Асамблея ООН заснувала у грудні 1987 р. Мета даної події – закликати суспільство підтримати осіб, які стали жертвами катувань та об’єднати всі зусилля в боротьбі проти цього злочину. Про це у колонці засновника Міжнародної школи тренінгу і супервізії «TrainingBOX», кандидата психологічних наук, доцента кафедри психології факультету історичної і соціально-психологічної освіти, психолога-консультанта СОС Дитячі Містечка Україна Леоніда Ніколаєва.

Тортури і насильство – складні соціальні явища, що привертають увагу суспільства з давніх часів. Психологи, педагоги, соціологи, навіть криміналісти працюють над розумінням цих явищ, їх причин, наслідків та впливу на психічний стан жертв та насильників.

З психологічної точки зору, тортури можна аналізувати як форми психологічного та фізичного насильства, що мають серйозні наслідки для психічного здоров’я. Жертви таких дій переживають тривогу, депресію, посттравматичний стресовий розлад та низьку самооцінку, а насильницькі дії іноді приводять до інвалідності, можуть бути причинами самогубства або смерті.

Попередження тортур, насильства, булінгу і мобінгу є невід’ємною частиною будь-якого суспільства, оскільки вони прямо впливають на фізичне та психологічне благополуччя людей. Враховуючи психологічні аспекти, можна створити здорову і безпечну середу, де насильство, булінг і мобінг не терпляться і де кожна людина має можливість розкривати свій потенціал.

Насильство застосування силових методів або психологічного тиску за допомогою погроз, свідомо спрямованих на слабших або тих, хто не може чинити опір, тобто будь-яке застосування сили щодо беззахисних.

Булінг (цькування)діяння учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.

Мобінг (цькування) – систематичні тривалі умисні дії або бездіяльність роботодавця, окремих працівників або групи працівників трудового колективу, які спрямовані на приниження честі та гідності працівника, його ділової репутації, у тому числі з метою набуття, зміни або припинення ним трудових прав та обов’язків, що проявляються у формі психологічного та/або економічного тиску, створення стосовно працівника напруженої, ворожої, образливої атмосфери, у тому числі такої, що змушує його недооцінювати свою професійну придатність.

Психологічні аспекти попередження тортур, насильства, булінгу і мобінгу грають важливу роль у розвитку стратегій, спрямованих на зменшення цих негативних явищ. Ось кілька ключових аспектів, які можуть бути використані для попередження цих проблем:

Формування емоційної і соціальної компетентності: Одним з найважливіших аспектів попередження насильства, булінгу і мобінгу є розвиток емоційної і соціальної компетентності у людей. Це включає в себе навички розпізнавання і регулювання власних емоцій, емпатії, конфліктології, спілкування та вирішення проблем.

Профілактика насильства в сім’ї: Родинне насильство може мати серйозний вплив на психологічне благополуччя дітей та дорослих. Профілактичні програми, спрямовані на навчання здорових зразків поведінки, вироблення навичок конфліктного розв’язання та підтримку жертв, є важливим елементом попередження насильства в сім’ї.

Соціальна підтримка: Позитивне соціальне оточення може зменшити ризик стаціонарного насильства та булінгу. Створення груп та спільнот, де кожен почувається прийнятим і захищеним, може сприяти попередженню цих проблем.

Стимулювання пошуку допомоги: Важливо створювати безпечні середовища, де жертви можуть безперешкодно шукати допомогу і підтримку. Це може включати надання інформації про ресурси та послуги, які доступні для жертв насильства.

Виховання усвідомленості: Важливо проводити освітні кампанії та навчальні програми, спрямовані на усвідомлення шкідливості тортур, насильства, булінгу і мобінгу. Це може включати уроки про повагу до інших, безпечну комунікацію, конфліктологію та альтернативні способи вирішення конфліктів.

Підтримка жертв: Жертвам насильства необхідна ефективна підтримка. Психологи, соціальні працівники та групи підтримки можуть надавати жертвам емоційну підтримку, допомагати відновлювати самооцінку та надавати необхідну інформацію про права та ресурси.

Професійна підготовка: Фахівці у сфері психології, соціальної роботи, освіти та права повинні мати належну підготовку щодо виявлення, попередження та реагування на тортури, насильство, булінг і мобінг. Співробітництво між різними професійними групами сприяє ефективному реагуванню на ці проблеми.

Робота з вразливими групами: При попередженні тортур особлива увага має бути приділена вразливим групам, таким як діти, люди з інвалідністю, мігранти, ЛГБТQ+ спільнота та інші. Необхідно розробляти і реалізовувати спеціалізовані програми та послуги, спрямовані на захист і підтримку цих груп.

Ці і багато інших психологічних аспектів передбачають роботу з усіма групами суспільства, починаючи зі сімейного середовища, де важливо виховувати емоційну та соціальну компетентність у дітей, навчаючи їх здоровим способам взаємодії та конфліктного розв’язання.

Також важливо залучати школи, університети та навчальні заклади до цього процесу, надаючи освіту про насильство, булінг та мобінг, навчаючи учнів та студентів соціальним навичкам, розвитку емпатії та сприяючи створенню безпечної шкільної атмосфери.

Психологи та соціальні працівники грають важливу роль у розпізнаванні, підтримці та лікуванні жертв насильства, булінгу та мобінгу. Вони надають емоційну підтримку, сприяють усвідомленню власної ситуації та допомагають відновити пошкоджене самооцінку.

Особлива увага має бути приділена розвитку професійної підготовки фахівців, щоб вони могли ефективно реагувати на ситуації насильства, булінгу і мобінгу. Це включає у себе навчання стратегій превентивної дії, розпізнавання ознак та симптомів, а також ефективних методів втручання.

Отримати освіту психолога в УГСПhttps://cutt.ly/JwyycbHO

Отримати освіту соціального працівника в УГСПhttps://cutt.ly/FwyycK6S

Психологічні аспекти попередження тортур, насильства, булінгу і мобінгу також вимагають активного залучення громадськості. Інформаційні кампанії, тренінги та семінари можуть підвищити усвідомленість громадськості щодо цих проблем і змінити ставлення до них. Створення безпечного середовища, де відверто говорять про ці теми, може допомогти знизити стигму та побільшити шанси на вчасне виявлення та втручання.

Попередження насильства, булінгу і мобінгу – це процес, який вимагає тривалої та систематичної роботи на різних рівнях суспільства. Забезпечення безпеки, захисту та підтримки жертв, підвищення усвідомленості та виховання емпатії, а також розвиток альтернативних шляхів вирішення конфліктів – це всі важливі компоненти психологічного підходу до попередження цих негативних явищ.

Міжнародний день на підтримку жертв тортур є нагадуванням про необхідність продовжувати боротьбу з насильством та забезпечувати підтримку тим, хто став жертвою цих проявів. Нехай цей день стане важливим кроком у напрямку створення безпечного і справедливого світу для всіх. Ми повинні підтримувати тих, хто потерпає, і працювати разом, щоб зробити кінець насильству реальністю.

Важливо пам’ятати, що кожен з нас може внести свій внесок у попередження тортур, насильства, булінгу і мобінгу. Будьмо свідомими своїх дій, підтримуймо та захищаймо один одного, протиставляймося насильству у всіх його формах і працюймо разом для створення кращого майбутнього, де кожна людина може жити у безпеці та гідності.

 

Пресцентр кафедри психології

Категорії