ДОСЯГНЕННЯ ТА НАПРЯМИ УДОСКОНАЛЕННЯ НАУКОВОЇ РОБОТИ
КАФЕДРА ПСИХОЛОГІЇ І ПЕДАГОГІКИ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
- Участь у виконанні Міжнародних (Всеукраїнських) наукових та освітніх проєктів за якими виграно ґрант –
1.1. Виконання планових робіт у рамках ґрантового Міжнародного наукового проєкту «Literacy Problems of Roma Children from Poland and Ukraine in the German Schools» NoZFIN 12111022 (м. Катовіце, Республіка Польща). Група забезпечення від кафедри: професор Калмикова Л. О., професор Харченко Н. В., доцент Мисан І. В.
1.2. Проєкт з виконання наукових досліджень і розробок «Розроблення інноваційної моделі діагностики, корекції та профілактики девіантної поведінки молоді України, спричиненої перебуванням в умовах природних і техногенних надзвичайних ситуацій (наслідки пандемії COVID-19)», (реєстр. номер проєкту 2020.01/0213, Громадська організація «Національна академія наук вищої освіти України»; група забезпечення від кафедри: професор Калмикова Л. О., професор Калмиков Г. В., професор Доцевич Т. І., професор Ткач Т. В., професор Харченко Н. В., професор Шимко В. А., доцент Мисан І. В.)
- Ініціативна тематика кафедри – Модернізація дошкільної освіти в 3-му десятилітті ХХІ ст. (№ 0121U109085 від 01.03.2021 р.; виконавці: усі НПП кафедри).
- Співпраця з науковими установами Національної академії наук України і національних галузевих наук – Інститут проблем виховання НАПН України, Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, Інститут обдарованої дитини НАПН України, Державна наукова установа «Інститут модернізації змісту освіти», Український інститут розвитку освіти.
- Робота аспірантів, докторантів:
В аспірантурі навчаються 3 особи: Савченко Наталія – н. кер. професор Харченко Н. В.; Хаметова Людмила – н. кер. професор Калмикова Л. О.; Бланкербург-Мартинова Юлія – н. кер. професор Харченко Н. В.
У докторантурі навчаються 3 особи: Набочук Олександр – н. кер. професор Калмикова Л. О.; Власенко Олена – н. кер. професор Калмикова Л. О., Мазяр Валерій – н. кер. професор Калмикова Л. О.
- Публікації викладачів у виданнях, що входять до наукометричних баз даних категорії «А»:
- Kalmykova, L., Kharchenko, N., Volzhentseva, I., & Mysan, I. (2023). Psychological Features of the Development Speech Motives and Speech Motivation of 5–6-Year-Old Children. Psychol Stud., 68, 404–420. https://doi.org/10.1007/s12646-023-00732-8
- Stepanova, T., Khayruddinov, M., Kuznetsova, O., Kurchatova, A., & Korniienko, I. (2023). Modern didactic system of open education in Ukraine: problems, solutions. Revista Eduweb, 17(2), 188‒ https://doi.org/10.46502/issn.1856-7576/2023.17.02.16
- Публікації викладачів у фахових наукових виданнях України категорії «Б»:
- Лохвицька, Л. В. (2023). Дослідницький компонент у професійній підготовці здобувачів зі спеціальності 012 Дошкільна освіта: сучасні тенденції. Preschool Education: Global Trends, 3, 107‒129. https://doi.org/10.31470/2786-703X-2023-3-107-129
- Лохвицька, Л. В., & Кролівець, Ю. В. (2023). Сучасні тенденції професійної підготовки психологів-дошкільників: аналіз і вектори удосконалення. Наук. зб. НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія 12. Психологія, 21(66). 38‒51. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series2023.21(66).04
- Лохвицька, Л., Кролівець, Ю., & Дем’яненко, С. (2023). Підготовка до професійної діяльності психолога закладу дошкільної освіти: сучасні виклики та напрями поліпшення. Проблеми гуманітарних наук. Психологія, 51, 66–75. https://doi.org/10.32782/2312-8437.51.2023-1.9
- Кролівець, Ю. В. (2023). Розвиток мовленнєвих мотивів побудови розповідeй у дітей дошкільного віку. Scientia et societus, 3, 154–165. https://doi.org/10.31470/2786-6327/2023/3/154-165
- Степанова,Т., & Коноз, О. (2023). Місце інклюзивної освіти в структурі загальної системи освіти. Актуальнi питання гуманiтарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 67(2), 310–318. https://doi.org/10.24919/2308-4863/67-2-46
- Харченко, Н. В., & Мисан, І. В. (2023). Формування у дітей старшого дошкільного віку знань про професії дорослих засобом проєктної діяльності. Перспективи та інновації науки. Серія «Педагогіка», 13(31), 366–380. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-13(31)-366-382
- Андреєва, Т., & Дзюбенко, О. (2023). Методика формування пізнавальної активності дітей під час oзнайoмлення з орнітофауною. Інноваційна педагогіка, 61(1), 222–232. https://doi.org/10.32782/2663- 6085/2023/61.1.44
- Керівництво науковою школою – Динаміка становлення проблематики української психолінгвістики в контексті розвитку вітчизняної та світової науки (керівник – професор Л. О. Калмикова).
- Наявність спеціалізованої вченої ради: доктора наук, кандидата наук, PhD – Д27.053.04 – педагогічна та вікова психологія; PhD психологія.
- Організація та проведення Міжнародних (Всеукраїнських) наукових конференцій, конкурсів наукових робіт, мистецьких і спортивних заходів – VI Міжнародна науково-практична конференція «Інноваційні технології в дошкільній освіті» (Наказ № 53 від 28.02.2023 р.); XVІІ Міжнародна науково-практична конференція «Психолінгвістика в сучасному світі – 2022» (15-16.12.2022 р.).
- Видання фахових наукових збірників, журналів:
- категорія «А» (Scopus, WoS) – Психолінгвістика. Режим доступу: https://psycholing-journal.com/index.php/journal
- категорія «Б» ‒ Preschool Education: Global Trends. Режим доступу: https://preschool-journal.com/index.php/journal
- інші видання – Психолінгвістика в сучасному світі. Режим доступу: https://psycholing-conference.com/index.php/ conference
Інноваційні технології в дошкільній освіті. Режим доступу: https://preschool-conference.com/index.php/conference/ issue/archive
- Наукове консультування установ, організацій (не менше 3-х років)
- Заклад дошкільної освіти № 7 «Берізка» м. Переяслава Київської обл., дослідно-експериментальна робота за темою «Становлення основ моральної вихованості у дітей дошкільного віку в умовах освітніх трансформаційних процесів сьогодення» (початок 2016 р.).
- Заклад дошкільної освіти (дитячий садок) спеціального типу № 29 «Ластівка» м. Черкаси, дослідно-експериментальна робота за темою «Я-моральний: особистість дошкільника у сучасному світі» (початок 2016 р.).
- Заклад дошкільної освіти № 3 «Смородинка» м. Лубен Полтавської обл. дослідно-експериментальна робота за темою «Я-моральний: особистість дошкільника у сучасному світі» (початок 2016 р.).
- Заклад дошкільної освіти «Маленька Європа» Європейського колегіуму (м. Київ), дослідно-експериментальна робота за темою «Становлення основ моральної вихованості у дітей старшого дошкільного віку в умовах освітніх трансформаційних процесів сьогодення» (початок 2017 р.).
- Комунальний заклад «Черкаський обласний спеціалізований Будинок дитини» Черкаської обласної ради дослідно-експериментальної роботи за темою «Становлення основ моральної вихованості у дітей дошкільного віку в умовах освітніх трансформаційних процесів сьогодення» (початок 2017 р.).
- Заклад дошкільної освіти № 8 «Золотий ключик» м. Переяслава Київської обл., дослідно-експериментальна робота за темою за темою «Формування особистості дошкільника на засадах моральних цінностей: проблеми і шляхи реалізації завдань сьогодення» (початок 2017 р.).
- Заклад дошкільної освіти № 87 «Дельфін» м. Черкаси, дослідно-експериментальна робота за темою «Становлення основ моральної вихованості у дітей дошкільного віку в умовах освітніх трансформаційних процесів сьогодення» (початок 2019 р.).
- Заклад дошкільної освіти № 33 «Супутник» м. Черкаси, дослідно-експериментальна робота за темою «Становлення основ моральної вихованості у дітей дошкільного віку в умовах освітніх трансформаційних процесів сьогодення» (початок 2019 р.).
- Заклад дошкільної освіти № 9 «Сонечко» м. Переяслава Київської обл., щодо організації та супроводу освітнього процесу в ЗДО (початок 2016 р.).
- Заклад дошкільної освіти № 29 м. Прилуки Чернігівської обл., дослідно-експериментальна робота за темою «Розвиток мовлення дітей дошкільного віку» (початок 2019 р.).
- Заклад дошкільної освіти № 121 м. Кривий Ріг Дніпропетровська обл., дослідно-експериментальна робота за темою «Розвиток мовлення дітей дошкільного віку» (початок 2017 р.).
- Заклад дошкільної освіти № 8 «Золотий ключик» м. Переяслава Київської обл., дослідно-експериментальна робота за темою «Соціалізація дітей дошкільного віку засобами української народної творчості» (початок 2019 р.).
- Участь здобувачів сп. 012 Дошкільна освіта в конференціях – усього здобувачів, які брали участь у конференціях – 81; кількість публікацій – 81 (з них одноосібних – 68, у співавторстві – 13).
- Проведення наукових круглих столів – 1: Трибуна молодого вченого (27-28.04.2023 р.); кількість учасників – 87.
- Видання збірників наукових праць здобувачів – 1: Платформа молодого науковця: Проблеми дошкільної освіти. Переяслав, 2023. (https://fispo.uhsp.edu.ua/home/kafedri/kafedra-psyhologiyi-i-pedagogiky-doshkilnoyi-osvity/naukova-robota-kafedry-psyhologiyi-i-pedagogiky-doshkilnoyi-osvity/ (Науковий редактор професор Калмикова Л. О., обсяг 15,6 у.д.а.).
КАФЕДРА ФІЛОСОФІЇ І СОЦІАЛЬНОЇ АНТРОПОЛОГІЇ ІМЕНІ ПРОФЕСОРА І. П. СТОГНІЯ
- Публікації НПП кафедри у виданнях Категорії А:
- Horiunova, Y (Horiunova, Yevheniia); Shemchuk, V (Shemchuk, Viktor); Lysianskyi, P (Lysianskyi, Pavlo); Vykhovanets, Z (Vykhovanets, Zorina); Gerasymova, E. (Gerasymova, Elvira). Foreign policy strategy of Ukraine in the context of the Russia-Ukraine war (Зовнішньополітична стратегія України в контексті російсько-української війни). AMAZONIA INVESTIGA. 11 lssue: 60 (2023-04-13), 75-89. (Web of Science).
- Fursykova, T., Chystiakova, L., Shlianchak, S., Kravchenko, O., & Kuris, Y. Inteligencia artificial y nuevasformas de gobiernoen la era digital: Artificial intelligence and new forms of governance in the digital age. Cuestiones Políticas, 2023. 41(76), Р. 528-539. https://doi.org/10.46398/cuestpol.4176.31(Web of Science).
- Kaluha, O. Ischenko, O. Koliada, V. Puhach, Y. Stepova, N. Yukhymenko, L. Levchenko. Philosophical Analysis of the Concept Human Situation (Філософськийаналізпоняття «ситуаціялюдини»). Wisdom. ASPU publication. Yerevan, 4(24), 2022. P. 63-71. DOI: 10.24234/wisdom.v24i4.827 (Web of Science).
- Kozar, Y., Ostapets, Y., Kaskiv, O., Gogol, V., Derkach, V., Levchenko, L. Procesos de secularización de símbolosreligiososen el discursopolíticocontemporáneo: Aproximacionesdesde la antropologíapolítica: Processes of secularization of religious symbols in contemporary political discourse: Approaches from political anthropology (Процеси секуляризації релігійних символів у сучасному політичному дискурсі: підходи з політичної антропології)/ Cuestiones Políticas, 41(78) 2023, 188-202. DOI: https://doi.org/10.46398/cuestpol.4178.13 (Web of Science).
- Ryk S., Ryk M., Repetiy S., Zavitrenko D., Makhnovska I., Kovalenko V. General guidelines for the construction of a mental health policy within the framework of the new humanism of the 21st century (Загальні орієнтири побудови політики психічного здоров’я в рамках нового гуманізму ХХІст.). Cuestiones Políticas, 41 (76), 2023. Р. 780-791. https://produccioncientificaluz.org/index.php/cuestiones/article/view/39832.
- Oksana Kikinezhdi, Yaroslava Vasylkevych, Mykola Ryk, Tamara Hovorun, Liudmyla Bilan, Julia Kharchenko. Psicología política de los líderes transformadores en las escuelas del siglo XXI. Political issues. 41, Nº78(2023) https://produccioncientificaluz.org/index.php/cuestiones/article/view/40687https://doi.org/10.46398/cuestpol.4178.39 (Web of Science).
- Krylova S., KrylovaV., Manoylo N., Kharchenko L., Kharchenko S., FabrikaA. Relaciones de saber y poder entre la inteligencia artificial y la condicion humana: reflexiones desde la filosofia politica. Cuestiones politicas. 2023. Vol.41, № 79. P. 984-1003. (Web of Science).
- Vlasova T., Kaskiv O., Gogol V., Derkach V., Piasta R., Yukhymenko N. (2023). Position of pope Francis on the Russian invasion of Ukraine (Доктринальне бачення Папи Франциска щодо російського вторгнення в Україну) Cuestiones Políticas, 41 (76). Р. 879-900. https://produccioncientificaluz.org/index.php/cuestiones/article/view/39841 (Web of Science).
- Публікації НПП кафедри у виданнях Категорії Б:
- ЛевченкоЛ.Ю. Щастя у творах Григорія Сковороди: концептуальний аналіз. Актуальні проблеми філософії та соціології. № 42/2023. С. 82-88.
- Харченко Л.М. Місце філософського знання в сучасному освітньому просторі: соціокультурний вимір. Вісник Львівського університету. Серія філос.-політолог. студії. 2022. Випуск 44. С. 74-79. DOI https://doi.org/10.30970/PPS.2022.45.8
- Юхименко Н. Ф. Соціально-філософський вимір учення Григорія Сковороди про щастя. Соціологічні студії / Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, №2 (21). 2022. ст. 12-25. DOI: 10.29038/2306-3971-2022-02-14-19.
- Публікації НПП кафедри в інших виданнях:
- Кравченко О., Майстренко О. Освіта в інформаційному просторісучасного суспільства. Передові технології реалізації освітніх ініціатив: зб. наук. праць. Переяслав (Київ. обл.): Домбровська Я. М., 2023. С. 55-60.
- Левченко Л. Ю. Формування культури академічної доброчесності в освітньо-науковому просторі. Духовно-моральне виховання дітей і молоді в сучасному просторі: теорія, практика. Збірник наукових праць за матеріалами Всеукраїнської науково-практичної конференції 30-31 серпня 2022 року. Переяслав, 2023. С. 69-73.
- Левченко Леся. Гендерний вимір сучасної освіти в Україні: виклики сьогодення. Інноваційні технології в освіті, науці й виробництві. Збірник матеріалів VII науково-практичної конференції (у рамках відзначення Днів науки 18-19 травня 2022 року). Луцьк, 2022. С. 36-39.
- ХарченкоЛ., Ткаченко Д. Інформаційна культура у контексті сучасного освітнього простору. Передові технології реалізації освітніх ініціатив: зб. наук. праць / наук. ред. А. М. Зленко. Переяслав (Київ. обл.): Домбровська Я. М., 2023. С. 139-144.
- Юхименко Н.Ф. Філософський зміст поняття «національна ідентичність». Духовно-моральне виховання дітей і молоді в сучасному освітньому просторі: теорія, практика. Збірник наукових праць за матеріалами науково-практичної конференції 30-31 серпня 2023 року. Переяслав, 2023. С. 148-152.
НПП кафедри взяли участь у конференціях:
- І Міжнародна науково-практична конференція «Микола Корпанюк – науковець-медієвіст, педагог, громадський діяч», 1-2 березня 2023 р. (м. Переяслав).
- Всеукраїнська науково-практична конференція «Григорій Сковорода в соціокультурному просторі Київщини», 8 березня 2023 р. (м. Переяслав).
- VIIІ науково-практична конференція «Інноваційні технології в освіті, науці й виробництві», 19 травня 2023 р. (м. Луцьк).
- ІІ Всеукраїнська науково-практична конференція «Людський потенціал у контексті сучасних соціокультурних перетворень», 24-25 травня 2023 р. (м. Полтава).
- Міжнародна науково-практична конференція «Європейські орієнтири політичної й духовної консолідації українського суспільства», 1-2 червня 2023 р. (м. Переяслав).
- ІІ Всеукраїнська науково-практична конференція «Використання технологій менеджменту якості в управлінні закладами освіти», 17 листопада 2023 р., (м. Тернопіль).
- V Міжнародна науково-методична конференція «Передові технології реалізації освітніх ініціатив», 7 лютого 2023р. (м. Переяслав).
- І Всеукраїнська науково-практична конференція «Соціально-антропологічна наука: гуманітарні виміри і цивілізаційні виклики», 30-31 травня 2023 р. (м. Переяслав).
НПП кафедри організували і провели І Всеукраїнську науково-практичну конференцію «Соціально-антропологічна наука: гуманітарні виміри і цивілізаційні виклики», 30-31 травня 2023 р. (м. Переяслав).
Діє наукова школа: «Філософська спадщина Григорія Сковороди в контексті сучасності» (керівник доцент Рик С. М.).
Розробляється ініціативна тема кафедри: «Соціально-антропологічні інтенції сучасної цивілізації» (06.2021-06.2024 рр., керівник доцент Рик С. М.).
Виконується науково-дослідна (держбюджетна) тема: «Філософсько-просвітницька спадщина Григорія Сковороди (1722-1794): європейський контекст» (01.01.2022-31.12.2024 рр., керівник доцент Рик С. М.).
Планується перереєстрація наукового фахового видання «Humanitarium» і внесення до Переліку наукових фахових видань України (Категорія Б) (протягом 2023/2024 рр.).
НПП кафедри підготували і подали на розгляд проєкт науково-дослідної (держбюджетної) теми «Консолідація українського суспільства як ключовий фактор національної стійкості в часи війни та повоєнного відновлення» (керівник теми доцент Юхименко Н. Ф.).
КАФЕДРА СОЦІАЛЬНОЇ ПЕДАГОГІКИ І СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ
НПП кафедри продовжили наукові дослідження в контексті ініціативної теми «Сучасна парадигма формування професіоналізму працівників соціальної сфери» (державний реєстраційний номер 0121U110959 від 07.05.2021 р.).
Загальна кількість публікацій викладачів кафедри за 2023 р.:
- статті категорії «Б» – 16;
- науково-методичні посібники – 2;
- участь у конференціях різних рівнів – 12.
Проведення круглих столів:
- «Перспективи соціальної роботи у єдності науки і практики» (спільно з керівниками Центру соціально-психологічної допомоги «Ти не один (-а)»).
- «Сучасні тенденції в підготовці фахівців із соціальної роботи» (спільно з НПП кафедри соціальної роботи МАУП).
Участь 28 здобувачів у наукових конференціях.
Підготовка збірника наукових тез за результатами ХІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції «Формування професіоналізму фахівця: виклики сьогодення» (21-22 квітня 2023 р.).
Видання альманаху наукових повідомлень здобувачів «Сучасні професійні виклики фахівців із соціальної роботи».
Діяльність проблемних студентських груп:
- «Підготовка майбутніх фахівців соціальної сфери до професійного спілкування» (Перхайло Н. А.).
- «Формування соціальних компетентностей майбутніх фахівців соціальної сфери» (Яценко Л. В.)
- «Актуальні питання соціальної роботи» (Гуцуляк Л. І.).
- «Соціалізація дітей дошкільного віку та учнівської молоді у змінних умовах сьогодення» (Литвишко О. М.).
КАФЕДРА ПСИХОЛОГІЇ
НПП кафедри опублікували статті у наукових виданнях Категорії «А»:
- Nikolaiev, L. (2023). The Development of Assertiveness of the Individual as a Subject of Communication. Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională, Vol. 15 No. 2, 210-228. https://doi.org/10.18662/rrem/15.2/730
- Kikinezhdi, O., Vasylkevych, Y., Ryk, M., Hovorun, T., Bilan, L., & Kharchenko, J. (2023). Psicología política de los líderes transformadores en las escuelas del siglo XXI: Political psychology of transformational leaders in 21st century schools. Cuestiones Políticas, 41(78), 564-580. https://doi.org/10.46398/cuestpol.4178.39 (WoS).
- Nikolaiev, L., Herasina, S., Hrechanovska, O., Vlasenko, O., Skliarenko, S., & Hrande, K. (2023). The Development of Assertiveness of the Individual as a Subject of Communication. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 15(2), 210-228. https://doi.org/10.18662/rrem/15.2/730
- Iryna Volzhentseva (2023). Psychological Features of the Development Speech Motives and Speech Motivation of 5–6 Year Old Children. Journal Psychological Studies. DOI 10.1007/s12646-023-00732-8 (Web of Science Core Collection (ESCI); SCOPUS https://rdcu.be/dc1eU
НПП кафедри опублікували статті у наукових виданнях Категорії «Б»:
- Ніколаєв Л. О., Дмитрик І. Я., Горбоконь І. В. Ресурс особистості як психологічний феномен. Габітус. Вип. 50. 2023. С. 98-103. https://doi.org/10.32782/2663-5208.2023.50.17
- Ніколаєв Л. О., Герасіна С. В., Атаманенко І. В. Прийоми розвитку професійних якостей психологів-консультантів у гештальт-підході. Габітус. Вип. 52, 2023. С. 162-166. https://doi.org/10.32782/2663-5208.2023.52.28
- Ніколаєв Л. О., Сабадаш А. М., Сабадаш М. П. Лідерський потенціал керівника в управлінні персоналом під час соціально-економічної кризи. Габітус. Вип. 53, 2023. С. 166-172. https://doi.org/10.32782/2663-5208.2023.53.28
- Ніколаєв Л. О., Харченко С. Д. Емоційна зрілість як детермінанта соціальної успішності особистості. Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»). No 14(32), 2023. С. 724-735. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-14(32)-724-735
- Кравець В., Кікінежді О., Василькевич Я. Формування ґендерно справедливого середовища у закладах освіти України: євроінтеграційний контекст. Новий колегіум : науковий інформаційний журнал. Харків : Колегіум, 2023. № 1-2. 2023. (110). С. 15-23. DOI :10.30837/nc.2023.1-2.15
- Ніколаєв Л. О., Герасіна С. В., Атаманенко І. В. Прийоми розвитку професійних якостей психологів-консультантів у гештальт-підході. Габітус: науковий журнал з психологічних та соціологічних наук. Розділ 6. Психологія особистості. Випуск 52. 2023. С. 162-166. https://doi.org/10.32782/2663-5208. 2023.52.28
- Руденко О. В., Ніколаєв Л. О., Мігальчан І. О. Феномен кризи середнього віку та її подолання засобами психологічного консультування. Наукові перспективи. № 11(41), 2023. С. 1345-1359. https://doi.org/10.52058/2708-7530-2023-11(41)-1345-1359
- Грейліх О. О. Особливості становлення комунікативної сфери студентів-психологів в умовах закладу вищої освіти. Наукові перспективи (Серія «Психологія»). №11(41), 2023. С. 1210-1221. https://doi.org/10.52058/2708-7530-2023-11(41)-1210-1220
- Руденко О. В., Ніколаєв Л. О., Мігальчан І. О. Феномен кризи середнього віку та її подолання засобами психологічного консультування. Наукові перспективи. № 11(41), 2023. С. 1345-1359 https://doi.org/10.52058/2708-7530-2023-11(41)-1345-1359
- Хомич Г. О., Шляхта В. М. Рефлексія як компонент професійного розвитку психолога-консультанта. Габітус. Вип. 51. 2023. С.192-196.
У 2023 р. подано на розгляд наукових рад МОН України проєкт: «Специфіка надання психологічної допомоги у ситуації травматизації службовців системи МВС засобами ресурсної психології», керівник – к.псих.н., доцент Руденко О. В.
Протягом 2023 р. колективом кафедри проведено ряд наукових заходів:
– ХІІ Всеукраїнську науково-практичну конференцію молодих учених «Перспективи розвитку сучасної психології», м. Переяслав, 27-28.04.2023 р.;
– ХІІІ Всеукраїнську науково-практичну конференцію молодих учених «Перспективи розвитку сучасної психології», м. Переяслав, 2-3.11.2023 р.
На кафедрі функціонують дві наукові школи:
- Професора Хомич Г. О. – «Активізація психологічного ресурсу особистості в умовах соціальної депривації».
- Професора Волженцевої І. В. – «Інноваційні технології психологічного супроводу розвитку особистості в онтогенезі».
При кафедри психології функціонують:
- Навчально-науковий центр консультативно-ресурсної психології (керівник доцент Руденко О. В.).
- Навчально-методична лабораторія психології групової роботи (завідувач доцент Ніколаєв Л. О.).
Наукові пошуки викладачів кафедри зосереджено навколо кафедральної теми «Активізація психологічних ресурсів особистості у різних умовах соціалізації» (№ 0122U200881, дата реєстрації 20 вересня 2022 р.).
КАФЕДРА ОСВІТОЛОГІЇ ТА ПЕДАГОГІЧНОЇ ІННОВАТИКИ
Завідувач кафедри освітології та педагогічної інноватики – доктор педагогічних наук, професор Ольга Іллівна Шапран, має досвід керівництва кафедрою з 1998 року.
Викладачі кафедри освітології та педагогічної інноватики працюють над науковою темою кафедри «Інноваційна підготовка майбутніх учителів до професійної діяльності в умовах євроінтеграції» (початок – жовтень 2021 р., закінчення – жовтень 2024 р., державний реєстраційний номер 0121U113875).
Викладачі кафедри освітології та педагогічної інноватики Університету Григорія Сковороди в Переяславі систематично беруть участь у міжнародних, всеукраїнських науково-практичних конференціях, видають наукові статті, навчальні посібники, монографії та методичні розробки.
Кафедрою підготовлено і видано монографій та навчально-методичних посібників – 4; опубліковано статей у міжнародних виданнях, що входять до наукометричних баз Web of Scienсe Core Collection та Scopus – 2; фахових виданнях України категорії Б – 35, наукові статті у збірниках наукових праць – 42.
Викладачами кафедри підготовлена й проведена X Міжнародна науково-практична конференція «Сучасна освіта: стратегії та технології навчання молоді і дорослих» 23-24 лютого 2023 р. (форма проведення – очна), наповнено спецфонд університету на 14 200 грн.
У 2023 р. проведено круглі столи з Сумським державним педагогічним університетом; Інститутом розведення і генетики тварин імені М. В. Зубця.
Члени кафедри щорічно беруть участь у різноманітних видах діяльності:
- доктори педагогічних наук, професори О. І. Шапран і Н. П. Онищенко є членами редакційних колегій фахових видань університету категорії Б «Scientia et societus» (О.І. Шапран, Н. П. Онищенко), «Професійна освіта: методологія, теорія та технології» (О. І. Шапран); видання «Теоретична і дидактична філологія» (Н. П. Онищенко);
- робота в навчально-методичній раді університету (О. І. Шапран);
- робота у спеціалізованій вченій раді Д 27.053.03 (О. І. Шапран, Н. П. Онищенко);
- рецензування монографій, навчально-методичних посібників;
- консультації з аспірантами і здобувачами щодо організації та проведення наукової роботи;
- проведення гостьових лекцій у ЗВО (Н. П. Онищенко) і за кордоном (Республіка Польща, О. І. Шапран), поширення передового педагогічного досвіду з використання інноваційних технологій у закладах вищої освіти;
- підготовка 33 кваліфікаційних (магістерських) робіт здобувачів освіти денної та заочної форм навчання спеціальності 011 Освітні, педагогічні науки;
- участь у міжнародних і всеукраїнських науково-практичних конференціях – 65;
- участь у семінарах, вебінарах, онлайн-курсах підвищення кваліфікації – 14.
На кафедрі діє наукова школа доктора педагогічних наук, професора О. І. Шапран «Технології формування професійної компетентності майбутніх учителів». Основні напрями роботи наукової школи: формування професійної компетентності майбутніх фахівців; формування готовності вчителів до майбутньої професійної діяльності; технологічний підхід у професійній підготовці педагогічних кадрів; розробка інноваційних технологій навчання; використання можливостей регіональних університетських комплексів у неперервній освіті.
Вагоме місце в науковій школі займає робота з молодими науковцями – бакалаврами, магістрантами, аспірантами, докторантами. Колективом кафедри створені всі умови для їх професійного становлення.
Викладачі кафедри постійно рецензують дисертації, автореферати, виступають опонентами на захистах кандидатських і докторських дисертацій, на здобуття наукового ступеня доктора філософії.
З 2009 р. завідувач кафедри О. І. Шапран – голова спеціалізованої вченої ради К 27.053.03, з 2019 р. – голова спеціалізованої вченої ради Д 27.053.03 Університету Григорія Сковороди в Переяславі.
За 2023 р. у разових спеціалізованих вчених радах Університету Григорія Сковороди в Переяславі захищено 2 дисертації на здобуття ступеня доктора філософії з галузі знань 01 Освіта/Педагогіка за спеціальністю 011 Освітні, педагогічні науки:
- Мольдерф Тетяни Михайлівни на тему «Формування академічної вокально-виконавської культури майбутніх викладачів мистецьких шкіл у фахових коледжах», представленої на здобуття ступеня доктора філософії за спеціальністю 011 Освітні, педагогічні науки (науковий керівник: доктор мистецтвознавства, професор Мартинюк Тетяна Володимирівна), 13.11.2023 р.
- Мужель Дарини Сергіївни на тему «Підготовка майбутніх перекладачів у закладах вищої освіти Франції із використанням особистісно орієнтованих технологій навчання», представленої на здобуття ступеня доктора філософії за спеціальністю 011 Освітні, педагогічні науки (науковий керівник: доктор педагогічних наук, професор Шапран Ольга Іллівна); 14.11.2023 р.
Утворено 5 разових спеціалізованих вчених рад в Університеті Григорія Сковороди в Переяславі для захисту дисертацій Б. Бандура, Азман Ханни, О. Костюкевич, К. Сідіропуло, О. Іваненка на здобуття ступеня доктора філософії з галузі знань 01 Освіта/Педагогіка за спеціальністю 011 Освітні, педагогічні науки.
На кафедрі здійснюється наукове керівництво аспірантами і докторантами третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти за спеціальностями 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки, 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти, на ступінь доктора філософії за спеціальністю 011 Освітні, педагогічні науки.
20 червня 2023 р. освітньо-наукова програма «Освітні, педагогічні науки» третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти галузі знань – 01 Освіта/Педагогіка, спеціальності 011 Освітні, педагогічні науки – акредитована. Розробниками ОНП є провідні викладачі кафедри освітології та педагогічної інноватики Університету Григорія Сковороди в Переяславі: доктор педагогічних наук професор О. І. Шапран (гарант); доктор педагогічних наук, професор Н. П. Онищенко; кандидат наук, професор А. П. Розсоха; кандидат педагогічних наук, доцент О. С. Хмельницька.
Науково-педагогічні працівники кафедри освітології та педагогічної інноватики Університету Григорія Сковороди в Переяславі не лише планово, а й позапланово підвищують свою педагогічну майстерність шляхом участі в різноманітних всеукраїнських та міжнародних школах-семінарах, тренінгах, майстер-класах, вебінарах, проєктах, стажуваннях. Так завідувач кафедри, доктор педагогічних наук, професор О. І. Шапран пройшла стажування в Університеті імені Масаріка, Брно (Чеська Республіка), зимовій школі «Міжнародні Полоністичні Студії» Університету імені Адама Міцкевича на базі Палацу Дембіна, Познань (Республіка Польща). 25.10.-08.11.2023 р. на запрошення від транснаціональної фундації ADRA (м. Вроцлав, Катовіце) О. І. Шапран було відряджено до Республіки Польща, де вона провела серію семінарів і лекцій, котрі були дотичними до проблем булінгу дітей і мобінгу дорослих, отримання освітніх послуг у Польщі і університетах України, освіти в умовах сталого розвитку.
Викладачі кафедри беруть участь у міжнародних проєктах: «Розвиток стратегічної компетентності майбутніх учителів у процесі опанування сучасних стратегій навчання» у рамках проєкту Ж. Моне; «Зміни педагогічних факультетів та університетів у ХХІ столітті» (м. Брно); «Інтернаціоналізація вищої освіти. Організація освітнього процесу та інноваційні методи викладання у вищій освіті Польщі»; програми ЄС ERASMUS + KA 2. №586098-EPP-1-2017-1-UA-EPPKA2-CBHE-JP «Модернізація педагогічної вищої освіти з використанням інноваційних інструментів викладання – MoPED»; «Стратегія та модель центру вдосконалення викладання» (University teachers’ certification centers: innovative approach to promotion teaching excellence – UTTERLY) ERASMUS; «The experience of the EU in the field of pedagogical education: prospects for the technological modernization of higher education in Ukraine» у рамках проєкту Ж. Моне; Модуль Жанна Моне «Основи європейської проектної діяльності» за програмою Європейського союзу ERASMUS+ «EVROPEAN PROJECT CULTURE» (номер проєкту 587321-ЕРР-1-2017-1-UA-EPPJMO-MODULE), Organization of educational process in the field of pedagogical and psychological sciences in Ukraine and EU countries» (Wloclawek, Republic of Poland) тощо.
Кафедрою освітології та педагогічної інноватики Університету Григорія Сковороди в Переяславі укладено договори співпраці щодо інноваційної педагогічної діяльності з міжнародними установами: Університетом Гарика Масарика, Карлов університет (Брно, Прага, Чеська Республіка), Радою міжнародних наукових досліджень та обмінів (IREX) за підтримки Посольства США та Посольства Великої Британії в Україні.
ПОГЛИБЛЕННЯ НАУКОВОЇ РОБОТИ КАФЕДР СПФ У 2024 Р. ПЛАНУЄТЬСЯ ЗА ТАКИМИ НАПРЯМАМИ:
- продовжити наукові дослідження в контексті ініціативної тематики кафедр;
- участь НПП кафедр у виконанні Міжнародних (Всеукраїнських) наукових та освітніх проєктів, за якими виграно ґрант (долучення до цієї роботи кафедр, які ще не брали участі);
- залучення НПП кафедр до участі у конкурсах щодо підготовки наукових проєктів відповідно до розпоряджень МОН України з держбюджетної тематики;
- продовжити роботу кафедральних наукових шкіл і студентських проблемних груп;
- сприяння підготовці дисертаційних досліджень аспірантами і докторантами кафедр за сп. 033 Філософія; 053 Психологія;
- підготовка НПП публікацій для розміщення в журналах, які входять у наукометричні бази (категорії «А» і «Б»);
- забезпечення регулярних випусків журналів «Психолінгвістика» (категорія «А», наукометричні бази WoS, SCOPUS); Preschool Education: Global Trends (режим доступу: https://preschool-journal.com/index.php/journal); Психолінгвістика в сучасному світі (режим доступу: https://psycholing-conference.com/index.php/conference); Інноваційні технології в дошкільній освіті; Дошкільна освіта: сучасні тенденції; Збірників наукових праць Переяславські сковородинівські студії. Започаткування (відновлення випуску) наукових видань іншими випусковими кафедрами СПФ;
- продовження співпраці кафедр з науковими установами Національної академії наук України і національних галузевих академій (згідно укладених угод);
- участь НПП і здобувачів випускових кафедр у Міжнародних і Всеукраїнських наукових конференціях;
- організація і проведення щорічних конференцій, зокрема: Міжнародної науково-практичної конференції «Інноваційні технології в дошкільній освіті» (квітень 2024 р.; кафедра психології і педагогіки дошкільної освіти); Міжнародної науково-практичної конференції «Психолінгвістика в сучасному світі – 2024» (грудень 2024 р., кафедра психології і педагогіки дошкільної освіти); Міжнародної науково-практичної конференції «Сковородинівські читання» (жовтень, кафедра філософії і соціальної антропології імені професора І. П. Стогнія); Всеукраїнської науково-практичної конференції молодих учених «Перспективи розвитку сучасної психології», м. Переяслав, квітень, листопад 2024 р.; кафедра психології;
- керівництво НПП випускових кафедр кваліфікаційними роботами бакалаврів і магістрів, забезпечення вимог академічної доброчесності;
- забезпечення участі здобувачів у Міжнародних і Всеукраїнських конкурсах наукових студентських робіт і предметних олімпіадах зі спеціальностей, за якими здійснюється підготовка на СПФ (відповідно до наказів МОН України);
- продовження успішної практики консультування НПП кафедр учнівських робіт Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Київського обласного комунального позашкільного навчального закладу «Мала академія наук учнівської молоді»;
- видання випусковими кафедрами СПФ збірників наукових праць здобувачів вищої освіти.