No Excerpt, With Space, With Frame

Наукова школа Л.О. Калмикової «Динаміка становлення проблематики психолінгвістики в контексті розвитку вітчизняної і світової науки»

Психолінгвістична наукова школа Л.О. Калмикової, доктора психологічних наук, професора, завідувача кафедри, Академіка НАН ВО України; Голови Правління громадської організації «Всеукраїнська асоціація психолінгвістів»; Головного редактора збірника наукових праць «Psycholinguistics» – (Scopus, Web of Sciens) є перспективним науковим напрямом в українській психологічній науці, реально діє як науково-дослідницький колектив вчених-однодумців – психологів і лінгводидактів, які успішно впроваджують психолінгвістичні розвідки в реальну практику навчання української мови в ЗДО, ОНЗ і ЗВО України. Ця наукова школа представлена і як науково-освітня школа, де здійснюється підготовка молодих вчених у галузі психолінгвістики розвитку, рефлексивної психолінгвістики, лінгвопедагогічної психології, лінгводидактики.

Наукова школа була започаткована в 2008 році. Вона створювалася як неформально-творча інтелектуальна співдружність вчених-дослідників: докторантів, аспірантів, магістрантів, практичних працівників освіти, – не байдужих до  людинознавчих аспектів науки і зацікавлених проблематикою мовлення людини, зокрема таким унікальним феноменом як мовлення дитини.

В межах цієї школи під науковим керівництвом і науковим консультуванням Л.О. Калмикової захищені   п’ять  кандидатів педагогічних наук, один кандидат психологічних наук, один доктор психологічних наук і один доктор філософії (053 Психологія). В даний час наукова школа об’єднує в своєму складі 3-х докторів психологічних наук, 5 кандидатів психологічних наук, 5 кандидатів педагогічних наук, 3-х докторантів, 2-х аспірантів, 7 здобувачів наукових ступенів доктора психологічних наук.

Актуальними завданнями наукової школи сьогодення є:

 а) інтеграція зусиль дослідників з різних галузей знань для розробки психолінгвістичної теорії високої пояснювальної сили, створення наукового підходу, здатного подолати обмеженість «вузькогалузевого» вивчення мовленнєвих і мовних явищ і тим самим забезпечити нові ракурси їх бачення і пояснення;

б) подальший розвиток психолінгвістичного забезпечення лінгводидактики і мовної освіти в Україні, її орієнтація на зміни у міжособистісному мовленнєвому спілкуванні в світі, на створення нових моделей і технологій формування мовної і мовленнєвої особистості, здатної до комунікації в різних ситуаціях життєдіяльності і міжнародної взаємодії.

Нині активно досліджується комунікативно-мовленнєва діяльність людини/дитини, види мовних знань й особливості їх функціонування і формування, мовленнєвий механізм людини, мовні значення як надбання індивідів, ментальний лексикон суб’єкта мовленнєвої діяльності, специфіка генеративних процесів  у дітей. Мова розглядається в психолінгвістичній перспективі, забезпечується вибір нових дослідницьких процедур з переносом акцентів з синтаксиса на семантику та актуалізуються інші проблеми, вирішення яких сприяє створенню в Україні психолінгвістики нового покоління як науки інтегративного типу, що має власну «систему координат».