За два дні Україна відзначить професійне свято військових і цивільних авіаторів, працівників авіаційної промисловості і транспорту – День авіації –. Свято встановлено Указом Президента України № 305/93 від 16 серпня 1993 року та змінами, внесеними відповідно до Указу Президента № 119/96 від 10 лютого 1996 року й відзначається в останню суботу серпня. У 2022 році День авіації України припадає на 27 серпня.
Україна – держава з повним авіаційним циклом, що має ефективну систему державного регулювання авіації, власну профільну освіту, підприємства літакобудування, розвинену мережу аеропортів і сучасну аеронавігаційну систему. Тут діє кілька льотних шкіл і авіаційних навчальних закладів, серед яких Національний авіаційний університет, Національний аерокосмічний університет, Міжнародний авіаційний центр підготовки (IATC), Державна льотна академія України. Хоч Університет Григорія Сковороди в Переяславі й не готує авіаторів, багато його здобувачів і випускників нині зі зброєю в руках, на землі, в повітрі і на морі захищає Україну. Відтак оминути цієї дати ми аж ніяк не можемо.
Історія світової авіації тісно пов’язана з українською землею. У 1910 році у небо піднявся перший український літак. Його сконструював Олександр Кудашев – київський інженер-конструктор, професор Київського політехнічного інституту. Справу Кудашева продовжив тоді ще студент КПІ Ігор Сікорський. У 1908 р. він розробив і побудував свій перший вертоліт, який, однак, не піднявся у повітря. Під керівництвом Ігоря Сікорського були побудовані одні з перших у світі багатомоторні літаки «Гранд» та «Ілля Муромець». Літак «Ілля Муромець» вперше піднявся у повітря 10 грудня 1913 року, а наступного року він встановив світовий рекорд вантажопідйомності. У березні 1919-го конструктор переїхав до Сполучених Штатів Америки, де заснував власну авіаційну компанію – Sicorski Air Engineering. Гелікоптери Сікорського марки «S» використовували Збройні сили США. Саме гелікоптери українського інженера першими в історії перетнули Атлантику та Тихий океан. Брати Касьяненки – Андрій, Іван, Євген та Григорій – побудували шість літаків власної конструкції протягом 1910-1921 років. Перший спорудили і випробували у 1910 році – на той час це був третій в Україні спроектований і побудований літак, який зміг відірватися від землі.
Ім’я автора ідеї першого в світі гідролітака і винищувача з шасі, що забирається в повітрі – Дмитра Григоровича також походить з Києва. Він був студентом Київського політехнічного інституту, після закінчення якого зайнявся створенням першого спортивного літака, який назвав «Г-1».
У 1946 р. було засновано Дослідне конструкторське бюро (ДКБ-153, нині – ДП «Антонов») під керівництвом видатного авіаконструктора О. Антонова. Серед визначних досягнень підприємства чільне місце належить літаку Ан-225 «Мрія». Це найтяжчий у світі літак із максимальною злітною масою 640 т. Його створили для потреб космічної програми транспортування вантажів. Розробка літака розпочалася в 1985 р., а перший політ відбувся 21 грудня 1988 р. З 1989 р. тривала повноцінна експлуатація літака.
У серпні 2009 р. Ан-225 «Мрія» занесли до Книги рекордів Гіннеса за перевезення найбільшого в історії авіації моновантажу вагою 187,6 т. За час експлуатації «Мрія» встановила майже 500 авіаційних рекордів, з них – 240 світових.
27 лютого 2022 року на аеродромі «Антонов» у Гостомелі під Києвом російські війська знищили флагман української авіації – Ан-225 «Мрія». Президент України Володимир Зеленський з жалем констатував, що російські окупанти знищили цей легендарний український літак. Водночас він підкреслив, що це стара «Мрія», а нову ми зараз будуємо.
24 лютого 2022 року росія розпочала новий етап восьмирічної війни проти України – повномасштабний наступ. Ворог здійснює масовані обстріли та бомбардування мирних українських міст та сіл. ЗСУ, Сили територіальної оборони та весь український народ ефективно чинить спротив російським військам і завдають їм великих втрат. «У перші тижні війни авіація Повітряних Сил влаштувала противнику справжнє пекло в українському небі. Сьогодні наші пілоти разом із воїнами зенітних ракетних військ продовжують контролювати повітряний простір, змусивши ворога відмовитися від наближення до наших кордонів», – зазначив Головнокомандувач Збройних сил України Валерій Залужний.
Українські військові пілоти здійснювали ризиковані польоти в оточений Маріуполь, доставляючи боєприпаси та необхідне спорядження. До захисників заблокованого російськими окупантами Маріуполя літало 16 військових гелікоптерів Мі-8, завантажених необхідним спорядженням. 20 травня 2022 року Президент України Володимир Зеленський в інтерв’ю з нагоди третьої річниці своєї інавгурації розповів, що багато пілотів, які доставляли їжу в Маріуполь загинули.
«Абсолютно героїчні люди, які знали, що складно, що майже неможливо долетіти до «Азовсталі» і привезти їм ліки, харчову продукцію, воду, забрати тіла, поранених. Все це відбувалося. Дуже багато речей відбувалося, які ніхто офіційно не міг коментувати. Тому що повітряних коридорів до «Азовсталі» не було через потужне російське розгорнуте ППО», – зазначив Президент.
Українські пілоти, які захищали і захищають українське небо, зробили все можливе, щоб про них вигадували легенди. «Привид Києва», який захищає столицю з першого дня війни, – це передусім льотчики 40-ї бригади тактичної авіації, яка базується поблизу столиці – зауважив речник командування Повітряних сил ЗСУ Юрій Ігнат.
«Пілоти зробили все для того, щоб народ створив цей образ. Привид – так охрестили вже п’ятого чи шостого пілота, деяких посмертно… Цей образ українського супергероя вже потрапляє на обкладинки журналів, біг-борди, банківські картки з ним. Це людей надихає… І саме військові льотчики є прообразом цього Привида. Ми говоримо так – усі ми Привиди, ми з’являємося там, де ворог нас не чекає, і нехай нас бояться», – зазначив Юрій Ігнат.
Бажаємо вам, українські авіатори та усі причетні, нових звершень. Хай сила, натхнення та наснага сповнюють вас при вирішенні найскладніших завдань.
Інформацію підготувала кафедра філософії і соціальної антропології імені професора І.П. Стогнія