Обговорили духовно-моральне виховання дітей і молоді в сучасному освітньому просторі: в УГСП відбулася всеукраїнська конференція

Соціально-психологічний факультет > Новини кафедри психології і педагогіки дошкільної освіти > Обговорили духовно-моральне виховання дітей і молоді в сучасному освітньому просторі: в УГСП відбулася всеукраїнська конференція

На завершення літа, 30-31 серпня 2022 року в Університеті Григорія Сковороди в Переяславі відбулася Всеукраїнська науково-практична конференція на тему «Духовно-моральне виховання дітей і молоді в сучасному освітньому просторі: теорія, практика».

Організатором конференції виступила лабораторія духовного розвитку особистості університету під егідою МОН України разом із партнерами – Університетом менеджменту освіти Національної академії педагогічних наук України, Інститутом проблем виховання НАПН України, Національним університетом «Острозька академія», Всеукраїнським фондом сприяння розвитку освіти і культури «Добро».

Метою конференції було обґрунтування теоретико-методологічних та практичних чинників вдосконалення духовно-морального виховання в закладах освіти на засадах цінностей національної культури, обмін досвідом духовно-морального виховання дітей і молоді в різних освітніх інституціях.

У конференції взяли участь науково-педагогічні й педагогічні працівники закладів освіти, наукові співробітники, здобувачі вищої освіти різних рівнів, представники громадських та релігійних організацій, активні члени територіальних громад  майже з усіх регіонів України, в тому числі й тих, що потерпають від ворожого вторгнення російської федерації.

Тематичними напрямами роботи конференції були: формування української національної ідентичності в процесі духовно-морального виховання дітей і молоді; духовно-моральне виховання у закладах освіти (проблеми, досвід, інновації).

Урочисто відкрив конференцію доктор історичних наук, професор, ректор Університету Григорія Сковороди в Переяславі Віталій Коцур. Він зазначив, що, незважаючи на тяжкий час для нашої Батьківщини, освітяни невтомно працюють. І поки наші захисники ведуть боротьбу на фронті фізичному, ми боремося на духовному. Війна оголила багато проблем, зокрема проблему духовності і моралі в суспільстві. Тому тема конференції є надзвичайно актуальною і своєчасною.

Учасників конференції також привітали кандидат історичних наук, доцент, проректор з наукової роботи та інноваційної діяльності Університету Григорія Сковороди в Переяславі Василь Дудар; доктор педагогічних наук, професор, керівник науково-дослідницької лабораторії християнської етики, психології та педагогіки Національного університету «Острозька академія», голова громадської організації «Всеукраїнська асоціація педагогів і психологів із духовно-морального виховання», настоятель студентсько-викладацького храму Преподобного Федора Острозького Василь Жуковський; заступник міського голови м. Переяслава з гуманітарних питань Оксана Степаненко; начальник відділу дошкільної освіти Директорату дошкільної, шкільної, позашкільної та інклюзивної освіти МОН України Світлана Нерянова; доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри педагогіки, адміністрування і спеціальної освіти Навчально-наукового інституту менеджменту і психології ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України Ірина Сіданіч; завідувач кафедри психології і педагогіки дошкільної освіти Університету  Григорія Сковороди в Переяславі, доктор психологічних наук, професор, академік НА вищої освіти Лариса Калмикова.

У своєму вітальному слові Василь Жуковський акцентував увагу на тому, що особливістю духовно-морального виховання дітей і молоді є те, що цей напрямок розроблявся не в столичних кабінетах, а в освітянських середовищах, громадах. Розроблено теорію і практику духовно-морального виховання на християнських цінностях. Однак центральними органами влади недостатньо уваги приділяється цьому напрямку. Сьогодні склалася парадоксальна ситуація – духовно-моральне виховання стало витіснятися із системи освіти. Умови для викладання предметів духовно-морального спрямування різко погіршилися, видання дозволів безпідставно блокується й гальмується. Надвеликими зусиллями вдається долати ці перешкоди: «Сьогодні, коли агресор намагається знищити Україну, коли треба триматися за руку Творця, як ніколи, цей напрямок потрібен в освіті». Пан Жуковський молитовно надихнув учасників конференції на продуктивну роботу.

У свою чергу, Ірина Сіданіч віддала належну шану ректору нашого університету, який підтримує цей напрямок, підтримує освітян, які впроваджують духовно-моральні цінності в систему освіти, гідно несе університетську традицію. «Духовна боротьба загострюється, тому діяльність лабораторії духовного розвитку особистості є дуже необхідною. Розробляйте нові курси, не зупиняйтеся на досягнутому, рухайтеся вперед», – побажала вчена.

Надалі Лариса Калмикова зазначила, що лабораторія духовного розвитку особистості, очолювана Нінель Химич, плідно працює в університеті вже тривалий час у різних форматах: круглі столи, семінари, наукове консультування, робота з проблемними групами студентів, благодійні акції тощо. Адже духовність – найважливіший феномен в житті кожної людини. Всеукраїнська конференція, яка нині відбувається – це ще один крок на шляху вдосконалення  діяльності лабораторії.

А от Василь Дудар зазначив, що конференція має запит, щоб стати Міжнародною. Європу цікавить Україна, її освітні традиції. Тому проректор порадив планувати цю конференцію на наступний рік як Міжнародну, щоб мати більш широку можливість поділитися власним досвідом та перейняти досвід інших країн, побажав усім миру й перемоги.

Низку ґрунтовних доповідей учасники конференції заслухали на пленарному засіданні. Зокрема доктор педагогічних наук, професор кафедри теорії і методики дошкільної освіти Південноукраїнського державного педагогічного університету імені К. Ушинського, дійсний член Академії педагогічних наук України (м. Одеса) Алла Богуш розкрила понятійний сегмент проблеми духовно-морального виховання особистості (мораль, моральність, людяність, моральне виховання, духовність), вказала на необхідність здійснення духовного розвитку особистості саме в дошкільному віці.

Метаметодологічний аналіз проблеми духовного розвитку та духовного виховання дітей, підлітків, юнаків і дорослих здійснив доктор психологічних наук, професор, завідувач кафедри психології Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка (м. Дрогобич) Мирослав Савчин. Цей аналіз показав недостатність уваги до духовно-моральної складової в житті людини. Має бути нова конструкція духовно-морального виховання. Застерігаючи від загравання з Богом, вчений вказав на необхідність піднятися над існуючим поняттям духовності, навіть над сучасним психолого-педагогічним поняттям до світу, в якому втручається Господь.

Доктор наук з державного управління, кандидат політичних наук, доцент Інституту державного управління Національного університету «Львівська політехніка» ( м. Львів) Василь Пасічник, розкриваючи проблему духовно-морального виховання в Україні в контексті забезпечення національної безпеки, вказав на загрози для духовно-морального виховання: «Прийняття Стамбульської Конвенції може завдати шкоду духовно-моральному вихованню дітей і молоді. На Заході ми вже бачимо її негативні наслідки». Він виділив основні фактори, які становлять загрозу нацбезпеці, звернувши особливу увагу на такий фактор як підрив нації зсередини; зупинився на шкоді гендерної ідеології, яка нав’язує шкідливі цінності, патологію як норму. Гендерна теорія, за твердженням вченого, виникла на замовлення деяких політичних сил, маскується під гаслом рівності чоловіків і жінок, проникла у державні установи, є загрозою для християнських цінностей. Він наводить приклади з Біблії, де вказано на те, що ідея одностатевих стосунків є зло. Ратифікація Стамбульської Конвенції відкриває шлях для більшовицького тоталітаризму, підриває духовні основи держави, шкодить духовно-моральному вихованню дітей і молоді, суперечить духовним законам. На противагу національна ідея – основа безпеки України. Саме вона допоможе зберегти національну ідентичність і цілісність нації. Пан Пасічник виразив впевненість у тому, що саме українська національна ідея, а не гендерна ідеологія, стане основою розбудови суспільства.

Секційні засідання були органічним продовженням пленарного і супроводжувалися не менш цікавими та ґрунтовними доповідями. Серед найвиразніших – тема любові як однієї із основних детермінант розвитку української національної ідентичності, висвітлена Дмитром Грищуком – кандидатом педагогічних наук, доцентом кафедри педагогіки, адміністрування і спеціальної освіти Навчально-наукового інституту менеджменту і психології ДЗВО «Університет менеджменту освіти» (м. Київ). Зокрема він зазначив: «Як ніколи останнім часом над нами нависла загроза не лише втрати державності, а й своєї ментальності, культурної, мовної та духовної унікальності». Він також закликав освітян захистити фундаментальні основи українськості. Завдання полягає в тому, щоб згуртуватися навколо духовних цінностей, які мають повернутися до закладів освіти і допомогти людині відкрити в собі базальне добро, основою якого є любов. Вчений дав вичерпну характеристику Агапе-Любові, формування якої як духовної цінності є важливим в загальному процесі захисту та розвитку української національної ідентичності.

На секційних засіданнях науковці ділилися результатами досліджень, а практики – досвідом духовно-морального виховання дітей і молоді в різних освітніх інституціях: закладах дошкільної, загальної середньої, позашкільної вищої освіти. Учасники піднімали проблеми, дискутували, ділилися інноваціями.

Потужним блоком на конференції було представлене українське дошкілля. Результати дослідження ціннісних орієнтацій дітей дошкільного віку в сучасному світі презентувала Тамара Піроженко – доктор психологічних наук, професор, завідувач лабораторії психології дошкільника Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України (м. Київ). Презентацію парціальної програми з національно-патріотичного виховання старших дошкільників «Моя країна – Україна» здійснили Наталя Гавриш – доктор педагогічних наук, професор та Ольга Косенчук – кандидат педагогічних наук, доцент, начальник відділу дошкільної та початкової  освіти державної установи «Український інститут розвитку освіти» (м. Київ). Досвідом духовно-морального виховання дітей дошкільного віку на християнських цінностях поділилися Галина Андрушків – директор закладу дошкільної освіти №36 «Пролісок» Добропільської міської ради Донецької області (м. Добропілля) та Віра Сучок – директор ЗДО №4 «Казка» Южненської міської ради Одеської області (м. Южне). Багаторічний досвід роботи за темою  «Духовно-моральне виховання дошкільників: діти, батьки, педагоги» презентувала Любомира Калуська – кандидат педагогічних наук, доцент (м. Івано-Франківськ).

Не опинилася поза увагою й сім’я як активний учасник освітнього процесу. Їй було присвячено ряд виступів. Однією з найвиразніших була доповідь Олександра Кушти – священика римо-католицької церкви м. Вінниці, яка стосувалася проблем сімейного виховання та сучасних викликів суспільства. Посилаючись на законодавчу базу, він дав чітке визначення сім’ї як природного і основного осередку суспільства. Людина не має права змінювати її природу. Наголосив, що шлюб – це вільна згода чоловіка і жінки, а не осіб однієї статі. Застеріг від тих загроз, які можуть спричинити зміни до законодавства, які передбачає ратифікована в Україні Стамбульська Конвенція. Звернув увагу на традиційну сім’ю, в якій сповідуються національні цінності, визнається її суверенітет і автономія. Констатувавши сучасний стан сім’ї як кризовий, але не безнадійний, о. Олександр закликав до захисту сім’ї та сімейних цінностей: «Де немає Бога, немає моралі, приходить аморальність». Він виразив сподівання, що українська сім’я, яка завжди була в пошані, витримає всі випробування, як те могутнє дерево: як би не хилило його до землі від сили вітру, випростається у весь свій могутній зріст.

Учасники конференції мали змогу відвідати два майстер-класи. Перший з них – мистецький майстер-клас з техніки малярства на склі «Споконвічні символи перемоги добра над злом. Юрій Змієборець». Його ведучою була Ольга Стрілець – кандидат педагогічних наук, доцент, кафедри мистецьких дисциплін і методик навчання Університету Григорія Сковороди в Переяславі. А другий – «Використання державних, народних та релігійних свят у духовно-моральному вихованні дітей дошкільного віку» на чолі з ведучою Світланою Чиркою – вихователем-методистом ЗДО «Сонечко» Переяславської міської ради Київської області.

Конференція пройшла у дружній, творчій атмосфері. Учасники прийняли одностайне рішення наступного року перейти на вищий рівень і провести вже Міжнародну науково-практичну конференцію на «Духовно-моральне виховання дітей і молоді в сучасному освітньому просторі: вітчизняний та зарубіжний досвід».

Пресцентр прес-центр лабораторії духовного розвитку особистості

Категорії