24 квітня 2023 року здобувачі-потенційні психологи (П-21), а також фахівці соціальної сфери (СР-1) денної та заочної форм навчання факультету історичної і соціально-психологічної освіти Університету Григорія Сковороди в Переяславі мали нагоду поспілкуватися з експертом у питаннях становлення особистості сучасного підлітка, практичним психологом – Наталією Вороновською (Луганськ – Івано-Франківськ).
Зважаючи на те, що вивчення дисципліни «Вікова і педагогічна психологія з практикумом», яку викладає кандидат психологічних наук, доцент Світлана Герасіна, готує студентів до психологічної роботи з особами різної вікової категорії кожен психолог-початківець знає, що найтяжча робота саме з підлітками, особливо з важковиховуваними, до того ж. Кожен з них добре пам’ятає себе в цьому віці.
«Пубертатні процеси, перепади настрою, неадекватна самокритика створюють нестерпну турбулентність для підлітка і перший, хто має прийти на допомогу – це психолог, звісно, після батьків (в ідеалі). Саме цьому і вчилися бакалаври на заняттях: налагоджувати комунікацію з підлітком, виявляти психологічні труднощі, пропонувати способи виходу з складних ситуацій та з мінімальними енергозатратами проходити підліткову кризу», – розповідає Світлана Вікторівна.
Подібний досвід, запрошення експертів на практичні заняття, є цінним у набутті психологічних компетентностей майбутніх психологів. Підтверджують це своїми відгуками:
Анастасія Гурт, студентка ІІ курсу:
«Дуже вдячна за можливість зустрітися онлайн та послухати діючого підліткового психолога. Всі майбутні психологи, як правило бояться клієнтів підлітків та не дуже прагнуть працювати саме з цією віковою категорією. Моє розуміння про підлітків було таким, що вони важко йдуть на контакт та досить емоційні в своїх проявах. Їх важко спонукати до роботи з психологом та потрібно вміти заохотити. Поспілкувавшись з пані Наталією я відкрила для себе багато нового про підлітків, про рефлексувала себе в підлітковому віці. Зрозуміла як саме можна знаходити підхід до підлітків та те, як важливо займатися з ними в цей непростий для них кризовий період».
Вікторія Волошенко, магістрантка І курсу:
«Зустріч була цікавою, корисною, практичною. Пані Наталя озвучила декілька кейсів, які є актуальні на сьогодні і непоодинокі. На прикрість багато сучасних батьків не розуміють своїх підлітків, зайняті роботою, собою і багато чим іншим і не помічають, що поруч ростуть діти і вони просто наслідують своїх батьків… проявляють байдужість, не зацікавленість, не вмотивованість. А потім коли підліток переходить всі дозволені межі, батьки приводять його до психолога: «полагодіть це…». Згодна з тезою пані Наталі щодо роботи з батьками. Діти віддзеркалення батьків, і якщо дитина-підліток якось дивно себе поводить, дійсно в першу чергу треба звернути увагу на поведінку батьків. Чи достатньо живого спілкування з донькою чи сином, чи достатньо вільного часу проводиться разом (рибалка, похід, вихід на природу, поїздка за місто, відвідати кінотеатр, або концерт, або просто разом позайматися спортом), чи взагалі проводяться спільні заходи – участь у благодійності, посильна допомога по домогосподарству, чи разом відвідати приют для тварин, або й саме просте – посадити дерево і кожного разу милуватися його цвітінням навесні. Підлітки прагнуть бути почутими та бути корисними, видимими, визнаними, а це в першу чергу може дати сім’я, як фундамент».
Така зустріч – це можливість поспілкуватися з практикуючим психологом, обмінятися досвідом. Вдячні пані Наталі за корисну інформацію!
Пресцентр кафедри психології