У суботу, 11 листопада 2023 р., о 12:00 на кафедрі психології і педагогіки дошкільної освіти факультету педагогічної освіти, психології і соціальної роботи Університету Григорія Сковороди в Переяславі відбулася гостьова лекція на тему «Психологічні виклики й труднощі інтеграції та навчання українських дітей у польській школі». Результатами спільних польсько-українських досліджень поділилися Марія Мілушина, доктор психологічних наук, Аґнєшка Земба-Дуда, магістр психології, соціотерапевт і Тамара Ткач, доктор психологічних наук, професор кафедри психології і педагогіки дошкільної освіти нашого університету, яка нині перебуває з науковим стажуванням у Польщі.
Науковці розповіли, що наразі в польських школах навчаються діти з усіх регіонів України. Педагоги польських шкіл прагнуть забезпечити адаптацію й інтеграцію українських дітей. Проте існує низка труднощів, котрі ускладнюють швидке й психологічно комфортне інтегрування дітей України у середовище польських закладів освіти. Основними з них є такі: мовний бар’єр (сильніший для людей, у яких взагалі є проблеми з мовою, наявність певних психологічних розладів), культурний і релігійний бар’єри (різне віросповідання, різні дати релігійних свят, наявність уроку релігії в польських школах), різниця в структурах польських і українських шкіл (різна тривалість навчання, відмінність в оцінюванні навчальних досягнень учнів, різні підходи до правил поведінки учнів тощо), невідповідність навчальних стандартів Польщі й України, непідготовленість польських учителів працювати з різнорідним і різномовним класом.
У ході своїх виступів дослідниці наголосили й на складній ситуації з інтеграцією молоді (студентів) у польське суспільство. Польські та українські студенти функціонують не разом, а поруч один з одним. Причиною цього, за даними зі звіту «Студенти-біженці в Польській школі», є проблема в мові, культурі й відчутті тимчасовості.
Також ученими було висвітлено чинники, які сприяють успішній інтеграції українських дітей у польські школи (і взагалі у суспільство – прим.авт.), а саме:
- тривалість перебування в Польщі (чим більше часу діти проживають в Польщі, тим легше дітям інтегруватися);
- учні, які мають лінгвістичні здібності й легко оволодівають іноземними мовами, краще й швидше інтегруються;
- важливе значення має володіння дітьми вміннями встановлювати адекватні стосунки з однолітками;
- особистісні риси й темперамент сприяють утворенню нових стосунків (відкритість до знайомства з новими людьми) тощо.
Лекція викликала неабиякий інтерес як у викладачів кафедри психології і педагогіки дошкільної освіти, так і в студентів. Вони висловлюють ширу вдячність Марії Мілушиній, Аґнєшці Зембі-Дуді й Тамарі Ткач за представлене дослідження й співпрацю. Слухачі активно ставили запитання доповідачам, жваво дискутували й обговорювали проблемні питання інтеграції. Учасники домовилися ще якось зустрітися.
Пресцентр кафедрі психології і педагогіки дошкільної освіти