Сьогодні, 16 травня 2024 року, на базі Університету Григорія Сковороди в Переяславі стартувала робота VІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Інноваційні технології в дошкільній освіті – 2024» започаткованої кафедрою психології і педагогіки дошкільної освіти соціально-психологічного факультету УГСП спільно з низкою українських та закордонних партнерів-співорганізаторів, з якими укладені угоди щодо співпраці в науковій і міжнародній діяльності.
За повідомленням організаторів, участь у зібранні взяло близько 400 науковців. Робота конференції передбачала обговорення актуальних питань розробки та впровадження інноваційних технологій у розвитку, вихованні й навчанні в системі дошкільної освіти у контексті сучасних суспільних трансформацій, а також презентацію доробку передових технологій та виокремлення сучасних тенденцій у реалізації інноваційних технологій у дошкільній освіті на всіх її рівнях.
Модераторкою наукового заходу виступила завідувачка кафедри психології і педагогіки дошкільної освіти, доктор психологічних наук, професорка Лариса Калмикова.
На початку зустрічі з вітальним словом виступили проректор з наукової роботи та інноваційної діяльності Університету Григорія Сковороди в Переяславі, кандидат історичних наук, доцент Василь Дудар; голова правління ВГО «Асоціація працівників дошкільної освіти» України Ніна Омеляненко; начальник відділу дошкільної освіти Міністерства освіти і науки України Світлана Нерянова; директорка Українського інституту дитинства, доктор педагогічних наук, доцент Руслана Найда; декан соціально-психологічного факультету Університету Григорія Сковороди в Переяславі, доктор політичних наук, професор Борис Дем’яненко. Вони наголосили на потребі пошуку інноваційних технологій у дошкільній освіті на сучасному етапі реформування та трансформації української освітньої системи у контексті світового освітнього простору дошкілля.
Надалі розпочалась безпосередня робота зібрання, де було обговорено ряд актуальних проблем дошкільної освіти в умовах її реформування та модернізації, результати фундаментальних та прикладних досліджень у сфері розвитку, виховання й навчання дітей дошкільного віку, нагальні питання якісного кадрового забезпечення, інтеграції міжнародного досвіду в українську систему дошкілля, а також забезпечення наступності та перспективності між дошкільною освітою, як першим складником та початковою освітою.
З доповідями, у яких розкривалися різні аспекти інноваційних технологій у дошкільній освіті, виступили як вітчизняні, так і закордонні науковці та практики: Ph.D., кандидат педагогічних наук, Університету Патри (Греція) Зої Т. Апостолоу; Ph.D., доктор філософії в галузі філології, доцент Університету Умео (Швеція) Наталія Рінгблом; доктор психології, асоційований професор Латвійського університету міста Рига (Латвія) Валентина Роменкова; доктор наук, професор Університету Докуз Ейлул, Ізмір (Туреччина) Сафіє Сунай Йілдірім Догру; доктор педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки Університету Масарика (MUNI), Брно (Чеська Республіка) Оксана Ступак; доктор педагогічних наук (DSc.), професор, координатор науково-дослідницької групи з проблем перекладу, вивчення та інтерпретації праць представників культурно-історичної теорії (NUTHIC) Федерального Університету Флуміненсе, Нітерой (Бразилія) Зоя Рібейро Лопес; професор психології Університету Бразилії (Бразилія) Елізабет Тунес; аспірантка Азербайджанського університету мов (Азербайджан) Гульнара Іскандарова; керівниця освітніх ініціатив the LEGO Foundation в Україні, кандидат педагогічних наук Оксана Рома; доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри дошкільної освіти Українського педагогічного університету імені Михайла Драгоманова (Україна) Ганна Цвєткова; доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри дошкільної освіти Криворізького державного педагогічного університету (Україна) Олена Ковшар та науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем НАН України та МОН України, старший викладач кафедри педагогіки та освіти Маріупольського державного університету (Україна) Ірина Стеценко.
УГСП репрезентували представники кафедри психології і педагогіки дошкільної освіти, а саме доктор педагогічних наук, професор Ірина Луценко та доктор психологічних наук, професор Ірина Волженцева. Їх доповіді охоплювали актуальні теми сучасної дошкільної освіти, а саме упровадження збалансованої програми ранньої грамотності; значення мовних практик для дітей дошкільного віку (на прикладі багатомовних сімей у Швеції); порушення поведінки у дітей дошкільного віку в групах ЗДО: причини і шляхи їх подолання; використання Монтессорі-педагогіки в терапевтичних цілях для осіб з особливими потребами; інтеграція українських дітей у чеських закладах дошкільної освіти; культурний розвиток дітей дошкільного віку у часи соціальних мереж; розвиток соціально-емоційних навичок дітей як один з ключових векторів дошкільної освіти в буремності сьогодення; вплив використання інноваційних програм читання в дошкільному віці; концепцію «відкритого лідерства» як шляху до подолання авторитаризму в дошкільній освіті; особливості формування інформаційно-комунікативної компетентності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти; упровадження коучингових технологій в системі дошкільної освіти та інші.
Під час проведення майстер-класів було розкрито особливості проведення інженерного тижня в закладі дошкільної освіти та арттерапевтичні засоби в розвитку дітей дошкільного віку.
Прикінцева резолюція першого дня проведення конференції набула такого вигляду:
- продовжувати підтримувати тісні зв’язки з університетами-партнерами, організовуючи академічну мобільність, спільні наукові й освітні проєкти щодо реалізації актуальних питань дошкільної освіти, та залучати до співпраці нових представників;
- активізувати вивчення світового досвіду дошкільної освіти та імплементувати його кращі зразку в українську освітню систему, реалізуючи таким чином завдання інтеграції нашої держави в міжнародний освітній простір;
- посилити співпрацю з науковими установами України, які у своєму складі мають відповідні структурні підрозділи, що займаються дослідженням різних аспектів дошкільної освіти (Інститут проблем виховання НАПН України, Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, Інститут обдарованої дитини НАПН України та ін.);
- продовжувати спільну міжнародну діяльність між факультетами та кафедрами закладів вищої освіти, які беруть участь у підготовці фахівців зі спеціальності 012 Дошкільна освіта; здійснювати систематичне проведення гостьових лекцій, круглих столів, конференцій, тематичних педагогічних читань та інших форм роботи, забезпечуючи збалансованість структури вищої освіти відповідно до запитів дошкілля українського суспільства та суспільств інших країн;
- підвищувати якість професійної підготовки майбутніх фахівців дошкільної освіти, дотримуючись положень професійних стандартів «Керівник (директор) закладу дошкільної освіти» та «Вихователь закладу дошкільної освіти», що затверджені Міністерством економіки України (накази № 620-21 і № 755-21) й оприлюднені на сайті МОН України;
- посилити застосування педагогічного інструментарію щодо формування в здобувачів освіти м’яких навичок, зокрема шляхом впровадження соціально-емоційного навчання, що є невід’ємною частиною глобального освітнього процесу;
- активізувати наукову співпрацю з колегами інших країн та вітчизняними колегами з метою популяризації досвіду кращих елементів передового педагогічного досвіду організації освітнього процесу та результатів базових (експериментальних) закладів дошкільної освіти щодо інноваційних технологій дошкільної освіти;
- спрямовувати змістове наповнення та практичні розробки інноваційних технологій дошкільної освіти щодо сучасних світових тенденцій та ідей Нової української школи задля органічного забезпечення наступності між дошкільною та початковою освітою в умовах шкільної реформи;
- актуалізувати дослідження щодо вивчення нагальних і актуальних питань дошкілля та розміщення практичних матеріалів на сайті Міністерства освіти і науки України – рубрика «Сучасне дошкілля під крилами захисту»;
- посилити просвітницько-інформаційну кампанію серед дорослого населення щодо особливостей розвитку, виховання і навчання дошкільників з метою набуття нового досвіду, пошуку ефективних шляхів вирішення та подолання труднощів у роботі з дітьми та батьками в умовах воєнного стану в Україні.
«Як на пленарному засіданні, так і на секційних засіданнях учасники ґрунтовно обговорили питання інноваційних технологій у дошкільній освіті, врахували сучасні підходи до розвитку, виховання і навчання дітей дошкільного віку, проаналізували передові педагогічні здобутки зарубіжжя, а також обмінялися досвідом, ідеями, висновками та прийняли відповідні рішення», – зазначають представники кафедри психології і педагогіки дошкільної освіти та висловлюють щиру подяку партнерам-співорганізаторам, а саме відділу наукового та навчально-методичного забезпечення змісту дошкільної та початкової освіти в НУШ Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти», відділенню дошкільної та початкової освіти Державної установи «Український інститут розвитку освіти», Центру раннього розвитку дитини та дошкільної освіти і лабораторії дошкільної освіти та виховання Інституту проблем виховання НАПН України, лабораторії психології дошкільника Інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України, Інституту обдарованої дитини НАПН України, Українському державному університету імені М. П. Драгоманова, Лієпайському університету (Латвія), Університету Докуз Ейлюль (Туреччина), Інституту освіти Університету в Гданську (Республіка Польща), Університету Масарика (MUNI) (Брно, Чеська Республіка), а також усім учасникам зібрання та висловлюють сподівання на подальшу співпрацю.
Пресцентр кафедри психології і педагогіки дошкільної освіти